לפני כשבוע התחלתי לעבוד בחברת היי טק בתפקיד מהנדס QA. למעשה התחלתי הכשרה שאורכה קצת יותר מחודש, אך כבר מהרגע הראשון ההכשרה מרגישה כמעט כמו עבודה רגילה שכן במעבדות אותן אנו מבצעים אנו מדמים סיטואציות מציאותיות מהתחום. כבר מהיום הראשון אפשר להרגיש כמה שונה זה להגיע לעבוד בחברת היי טק בניגוד לכל מקום אחר. אין מקום עבודה אחר אליו אני יכול להשוות את מקום עבודתי הנוכחי, ויש כמה סיבות לכך.
הקצב - אני לא בטוח אם זה ככה בכל חברת היי טק, אבל קצב הלמידה (ואני יכול להסיק מכך שגם קצב העבודה), הוא מהיר מאוד. הציפיות גבוהות אבל נותנים לעובדים כלים המאפשרים להצליח, בהתאם לכך.
למדנו לינוקס בקורס במכללה שבה אני לומד במשך כ-12 שעות אקרדמאיות. ביום הראשון בהכשרה המקצועית בחברה למדנו תרגלנו ועשינו 2 מעבדות בכ-6 שעות אקדמאיות. כבר האותו יום כיסינו כמעט את כל מה שעשינו במכללה (למעט 2 פקודות) ואף הספקנו חומר נוסף. ביום השני הקצב רק עלה. קשה היה לי מאוד להתרגל לזה והייתי המום משיטת הלימוד הזאת. אבל לקראת היום הרביעי כבר התחלתי להתרגל ואפילו להינות מהקצב המהיר. אבטלה סמויה היא מילה גסה ואף אחד לא שואף להגיע למצב שבו הוא יכול להתבטל.
ההומר והדימויים - אם אתה אוהב היי טק אתה כנראה אוהב הומור של היי טק. במקום אחר אם תספר בדיחת היי טק רוב האנשים לא יבינו אותה ותיווצר לך תדמית של חנון. כשסיפרתי בדיחת QA בכיתה ביום השני, רוב חבריי להכשרה הבינו אותה ואפילו המדריך צחק. בהמשך היום אפילו שאלו אותי איך היא בדיוק מנוסחת כדי לזכור אותה ולחזור עליה. זה בא לידי ביטוי גם בחומרי ההדרכה. במכללה בה אני לומד בחרו כמה דימויים שנויים במחלוקת שרבים מהתלמידים לא הבינו כלל. בעבודה לעומת זאת בחרו כמה דימויים מצחיקים מחיי היום יום שכולם יכולים להבין ובאופן זה הנגישו את החומר הנלמד בצורה מהנה ויעילה.
היעילות - אני לא חושב שכל חברה עובדת בדיוק כך. אבל בהיי טק לראשונה מזה זמן מה יכולתי לומר על מקום העבודה שלי שהוא עובד כמכונה משומנת היטב. כל אדם שהייתי צריך לפנות אליו בימיי הראשונים על מנת להתאקלם ולעבוד באופן יעיל נתן לי מענה. מהשומר בכניסה לחניון וכלה במנהלת החשבונות במחלקת שכר כל אדם אליו פניתי ידע לתת תשובה מהירה ונכונה.
האנגלית - זהו משהו מאוד אופייני להיי טק. שום מסמך פורמלי, שום הודעה ושום כלי הדרכה לא מכיל תוכן בעברית (מלבד הודעה על זכויות יוצרים או סודיות). הכל כתוב באנגלית רהוטה (ופשוטה במידת האפשר). כל התכתובת, כולל תכתובת פנימית בנושאים איזוטריים, מתנהלת באנגלית. מדובר בשינוי מרענן אפילו אחרי שעבדתי בתחום התעופה, תחום בו אתה מצפה מכולם לדבר באנגלית, שכן זה הכרחי, ועדיין מתאכזב.
האנשים - זה לא סוד שלאנשי היי טק נוצר דימוי של חנונים. בשנים האחרונות זה אולי התמתן, אבל עדיין הרגשתי אוירה שונה בחברה הזאת. האנשים באמת שקטים ומנומסים יותר. ולהנאתי היו לא מעט אנשים שאתגרו אותי אינטלקטואלית. גם בתעופה יש הרבה אנשים חכמים, אך מעולם לא הייתי מוקף בכל כך הרבה אנשים חכמים בבת אחת. ולדעתי עדיף להיות גוף לאריות (האנלוגיה של זנב לאריות לא מתאימה כאן), מאשר ראש לשועלים.
כצפוי, אני יכול לומר שעבודה בהיי טק היא עניין לא קל בכלל. ככל שאני לומד אני עדיין רואה שבכל שלב אני מתאמץ לעמוד בקצב ולהשכיל. אני יודע שהתעשייה כל הזמן משתנה שכן הטכנולוגיה מתפתחת מהר ולא חסרה תחרות בשוק הזה. אני רואה שהסטנדרט האישי והמצועי בעבודה כזאת הוא מאוד גבוה. מה שהופך אותה לאתגר ששווה לעמוד בו.
הקצב - אני לא בטוח אם זה ככה בכל חברת היי טק, אבל קצב הלמידה (ואני יכול להסיק מכך שגם קצב העבודה), הוא מהיר מאוד. הציפיות גבוהות אבל נותנים לעובדים כלים המאפשרים להצליח, בהתאם לכך.
למדנו לינוקס בקורס במכללה שבה אני לומד במשך כ-12 שעות אקרדמאיות. ביום הראשון בהכשרה המקצועית בחברה למדנו תרגלנו ועשינו 2 מעבדות בכ-6 שעות אקדמאיות. כבר האותו יום כיסינו כמעט את כל מה שעשינו במכללה (למעט 2 פקודות) ואף הספקנו חומר נוסף. ביום השני הקצב רק עלה. קשה היה לי מאוד להתרגל לזה והייתי המום משיטת הלימוד הזאת. אבל לקראת היום הרביעי כבר התחלתי להתרגל ואפילו להינות מהקצב המהיר. אבטלה סמויה היא מילה גסה ואף אחד לא שואף להגיע למצב שבו הוא יכול להתבטל.
ההומר והדימויים - אם אתה אוהב היי טק אתה כנראה אוהב הומור של היי טק. במקום אחר אם תספר בדיחת היי טק רוב האנשים לא יבינו אותה ותיווצר לך תדמית של חנון. כשסיפרתי בדיחת QA בכיתה ביום השני, רוב חבריי להכשרה הבינו אותה ואפילו המדריך צחק. בהמשך היום אפילו שאלו אותי איך היא בדיוק מנוסחת כדי לזכור אותה ולחזור עליה. זה בא לידי ביטוי גם בחומרי ההדרכה. במכללה בה אני לומד בחרו כמה דימויים שנויים במחלוקת שרבים מהתלמידים לא הבינו כלל. בעבודה לעומת זאת בחרו כמה דימויים מצחיקים מחיי היום יום שכולם יכולים להבין ובאופן זה הנגישו את החומר הנלמד בצורה מהנה ויעילה.
היעילות - אני לא חושב שכל חברה עובדת בדיוק כך. אבל בהיי טק לראשונה מזה זמן מה יכולתי לומר על מקום העבודה שלי שהוא עובד כמכונה משומנת היטב. כל אדם שהייתי צריך לפנות אליו בימיי הראשונים על מנת להתאקלם ולעבוד באופן יעיל נתן לי מענה. מהשומר בכניסה לחניון וכלה במנהלת החשבונות במחלקת שכר כל אדם אליו פניתי ידע לתת תשובה מהירה ונכונה.
האנגלית - זהו משהו מאוד אופייני להיי טק. שום מסמך פורמלי, שום הודעה ושום כלי הדרכה לא מכיל תוכן בעברית (מלבד הודעה על זכויות יוצרים או סודיות). הכל כתוב באנגלית רהוטה (ופשוטה במידת האפשר). כל התכתובת, כולל תכתובת פנימית בנושאים איזוטריים, מתנהלת באנגלית. מדובר בשינוי מרענן אפילו אחרי שעבדתי בתחום התעופה, תחום בו אתה מצפה מכולם לדבר באנגלית, שכן זה הכרחי, ועדיין מתאכזב.
האנשים - זה לא סוד שלאנשי היי טק נוצר דימוי של חנונים. בשנים האחרונות זה אולי התמתן, אבל עדיין הרגשתי אוירה שונה בחברה הזאת. האנשים באמת שקטים ומנומסים יותר. ולהנאתי היו לא מעט אנשים שאתגרו אותי אינטלקטואלית. גם בתעופה יש הרבה אנשים חכמים, אך מעולם לא הייתי מוקף בכל כך הרבה אנשים חכמים בבת אחת. ולדעתי עדיף להיות גוף לאריות (האנלוגיה של זנב לאריות לא מתאימה כאן), מאשר ראש לשועלים.
כצפוי, אני יכול לומר שעבודה בהיי טק היא עניין לא קל בכלל. ככל שאני לומד אני עדיין רואה שבכל שלב אני מתאמץ לעמוד בקצב ולהשכיל. אני יודע שהתעשייה כל הזמן משתנה שכן הטכנולוגיה מתפתחת מהר ולא חסרה תחרות בשוק הזה. אני רואה שהסטנדרט האישי והמצועי בעבודה כזאת הוא מאוד גבוה. מה שהופך אותה לאתגר ששווה לעמוד בו.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה