לפני שנתיים עברתי מפיאט פונטו ישנה ואהובה לניסאן מיקרה חדשה מהניילונים.
אחרי שנתיים עם הרכב אני יכול להגיד שאני בהחלט מרוצה. כמו בכל רכב יש יתרונות וחסרונות, ואני חושב שבסה"כ התמורה למחיר משחקת פה תפקיד גדול, והרכב הוא מאוד משתלם.
ביצועים - השאלה הראשונה שעולה אצל רבים היא "האם הרכב סוחב?". בהתחשב בעובדה שהרכב הוא רכב ידני, קל משקל, עם מנוע של 1200 סמ"ק, התשובה הפשוטה היא כן. עם זאת, אי אפשר להשוות את הרכב לרכב עם מנוע TSI, או לכאלה בהם המנועים נותנים הספק של 1600 סמ"ק. התאוצה במידה ורוצים לחסוך בדלק היא איטית, אך ניתן להגיע מהר למהירות שיוט, להאיץ ולעקוף במידת הצורך בזריזות ונוחות.
חיסכון בדלק - לרכבים ידניים שהם סופר מיני יש סטיגמה של רכב חסכוני. זה נכון, אם כי צריך לקחת את זה בערבון מוגבל. במידהואתם רואים צריכה של 5 ליטר ל-100 ק"מ (או בתרגום 20 קילומטר לליטר), מדובר בתנאי מעבדה שלא ניתן לתרגם לשטח. עם זאת, הרכב עדיין חסכוני משמעותית בהשווה לכל משפחתית, מיני משפחתית, ואף חסכוני יותר ממכוניות סופר מיני אחרות שעברו תחת ידי. דווקא בהשוואה לפונטו הישנה שלי, הצריכה היא מאוד דומה.
התוצאה לפי מחשב הדרך היא בין 5.8 ל-5.9 ליטר ל-100 קילומטר, כלומר כ-17 קילומטר לליטר. זה תואם את המדידות הידניות שעשיתי. אבל זה לא העיקר.
הסוד של המיקרה היא צריכה נמוכה בפקקים! אני מעביר 75% מזמן הנהיגה שלי בפקקים ובעיר, במהירות שבין 15 ל40 קמ"ש. כשמדדתי את הצריכה בתנאים האלה, הגעתי ל-15.5 קילומטר לליטר בנסיעה עירונית, נתון מצויין לדעתי.
נהיגה ואחיזת כביש - ההגה מעט מלאכותי, כמו ברכבים רבים אחרים. עם זאת, השליטה ברכב גם בכביש מהיר וגם בעיר נוחה. קל לחנות רכב כזה לא רק בזכות הגודל שלו, אלא בזכות הגמישות. אחזית הכביש ממוצעת, מדובר ברכב קטן ולכן הוא מרגיש קל, אך ניתן לנהוג בו גם במהירות. במהירות של 110-120 קמ"ש אין הרגשה של מהירות, ההרגשה בתוך הרכב טובה והנסיעה היא נינוחה לחלוטין. נהגים שנהגו מהר יותר סיפרו לי שהרכב מגיע עד ל-170-175 קמ"ש מבלי לרעוד והם הרגישו בנוח גם במהירויות האלה.
הרכב יודע להתמודד גם עם נסיעה בדרך לא סלולה, על חצץ ודרכי עפר. השאסי הגבוה משחק תפקיד חשוב וניתן לנהוג את הרכב בקלות ונוחות מבלי לגרום לו נזק בדרכים קשות ובעליות תלולות. הצמיגים הקטנים מורגשים לרעה רק בפסי האטה, למרות המהירות הנמוכה.
נוחות - מדובר ברכב נוח למדי. אני נהנה מההרגשה של המושב, נסעתי בו גם מאחורה ויחסית לרכב קטן המושב מרווח ונוח, גם כשהרכב מלא (5 כולל הנהג). בצד הנהג יש משענת בצד ימין, נוחה שגם היא מוסיפה, ויש מחממי מושבים בשני המושבים הקדמיים, לימים הקרים, נדירים כלל שיהיו. אם כי, מאוד חסרה מראה בצד הנוסע.
הבגאז' מרווח יחסית וניתן להכניס אליו מזוודה בכל גודל ויישאר מקום לדברים קטנים (שקיות ומים לוישרים במקרה שלי). במידה והמזוודה ממוצעת, עוד נשאר לא מעט מקום לתיקים. גם כאן הרכב מזכיר לטובה את הפיאט.
ביקורים במוסך - הטיפולים יקרים, וזו נקודת חולשה של ניסאן בכלל והמיקרה בפרט. גם שעת עבודה במוסך מורשה של ניסאן היא לא זולה (אך סבירה בהשוואה למוסכים רבים אחרים בהם ביקרתי). אבל בסה"כ אני מוציא לא מעט כסף במוסך על רכב שמלכתחילה מוגדר זול מאוד בשוק הישראלי.
עם זאת, מלבד טיפולים לא הייתה שום סיבה להגיע למוסך, מחזור הטיפולים הוא שנה או 20,000 קילומטר, טוב יותר מרוב הרכבים, ומאוד נחוץ למי שנוסע לטייל הרבה או עובד רחוק מהבית. גם מחזור החלפת האנטי-פריז, בולמי הזעזועים, והבלמים הוא ארוך, מה שממתיק את הגלולה. בהצעת המחיר המבוססת על התוכנה של ניסאן הקיימת במוסכים יש עניין לא נעים, היא מוצאיה בכל טיפול דרישה לההחלפת כפה בגלגל (רלוונטי רק אחת ל-3 שנים במציאות). במידה ונפלתם על מוסך מקצועי ואמין המכונאי יבהיר ביוזמתו שהחלק הזה מיותר בתדירות הרשומה, וימחק אותו מהצעת המחיר.
מראה - מדובר ברכב שהוא יפה מאוד לטעמי, מוצע בהרבה צבעים יחסית. הצבע של הרכב שלי הוא ירוק זית והצבע הזה והכחול נראים מצויין. הציעו לי גם רכב עם צבע בסיס לבן שבו בוחרים עיצוב אלטרנטיבי של שני צבעים עם DECAL כזה או אחר וספויילר בצבע תואם.
עמידות - איתרע מזלי לפגוע עם הרכב בעמוד בנסיעה ברוורס (בחושך). הרעש היה מאוד לא נעים וחששתי מהנזק שאני עתיד לראות. כשראיתי מה קרה הופתעתי לטובה. מלבד 2 שריטות במקומות בהם הפגוש נגע בעמוד, לא מצאתי נזק בשום נקודה אחרת בפגוש. וגם אחרי תקופה לא קטנה, לא מצאתי נזק נוסף, ואני רואה שתאונה מאוד לא נעימה הסתיימה בנזק קוסמטי קל בלבד.
אחרי שנתיים עם הרכב אני יכול להגיד שאני בהחלט מרוצה. כמו בכל רכב יש יתרונות וחסרונות, ואני חושב שבסה"כ התמורה למחיר משחקת פה תפקיד גדול, והרכב הוא מאוד משתלם.
ביצועים - השאלה הראשונה שעולה אצל רבים היא "האם הרכב סוחב?". בהתחשב בעובדה שהרכב הוא רכב ידני, קל משקל, עם מנוע של 1200 סמ"ק, התשובה הפשוטה היא כן. עם זאת, אי אפשר להשוות את הרכב לרכב עם מנוע TSI, או לכאלה בהם המנועים נותנים הספק של 1600 סמ"ק. התאוצה במידה ורוצים לחסוך בדלק היא איטית, אך ניתן להגיע מהר למהירות שיוט, להאיץ ולעקוף במידת הצורך בזריזות ונוחות.
חיסכון בדלק - לרכבים ידניים שהם סופר מיני יש סטיגמה של רכב חסכוני. זה נכון, אם כי צריך לקחת את זה בערבון מוגבל. במידהואתם רואים צריכה של 5 ליטר ל-100 ק"מ (או בתרגום 20 קילומטר לליטר), מדובר בתנאי מעבדה שלא ניתן לתרגם לשטח. עם זאת, הרכב עדיין חסכוני משמעותית בהשווה לכל משפחתית, מיני משפחתית, ואף חסכוני יותר ממכוניות סופר מיני אחרות שעברו תחת ידי. דווקא בהשוואה לפונטו הישנה שלי, הצריכה היא מאוד דומה.
התוצאה לפי מחשב הדרך היא בין 5.8 ל-5.9 ליטר ל-100 קילומטר, כלומר כ-17 קילומטר לליטר. זה תואם את המדידות הידניות שעשיתי. אבל זה לא העיקר.
הסוד של המיקרה היא צריכה נמוכה בפקקים! אני מעביר 75% מזמן הנהיגה שלי בפקקים ובעיר, במהירות שבין 15 ל40 קמ"ש. כשמדדתי את הצריכה בתנאים האלה, הגעתי ל-15.5 קילומטר לליטר בנסיעה עירונית, נתון מצויין לדעתי.
נהיגה ואחיזת כביש - ההגה מעט מלאכותי, כמו ברכבים רבים אחרים. עם זאת, השליטה ברכב גם בכביש מהיר וגם בעיר נוחה. קל לחנות רכב כזה לא רק בזכות הגודל שלו, אלא בזכות הגמישות. אחזית הכביש ממוצעת, מדובר ברכב קטן ולכן הוא מרגיש קל, אך ניתן לנהוג בו גם במהירות. במהירות של 110-120 קמ"ש אין הרגשה של מהירות, ההרגשה בתוך הרכב טובה והנסיעה היא נינוחה לחלוטין. נהגים שנהגו מהר יותר סיפרו לי שהרכב מגיע עד ל-170-175 קמ"ש מבלי לרעוד והם הרגישו בנוח גם במהירויות האלה.
הרכב יודע להתמודד גם עם נסיעה בדרך לא סלולה, על חצץ ודרכי עפר. השאסי הגבוה משחק תפקיד חשוב וניתן לנהוג את הרכב בקלות ונוחות מבלי לגרום לו נזק בדרכים קשות ובעליות תלולות. הצמיגים הקטנים מורגשים לרעה רק בפסי האטה, למרות המהירות הנמוכה.
נוחות - מדובר ברכב נוח למדי. אני נהנה מההרגשה של המושב, נסעתי בו גם מאחורה ויחסית לרכב קטן המושב מרווח ונוח, גם כשהרכב מלא (5 כולל הנהג). בצד הנהג יש משענת בצד ימין, נוחה שגם היא מוסיפה, ויש מחממי מושבים בשני המושבים הקדמיים, לימים הקרים, נדירים כלל שיהיו. אם כי, מאוד חסרה מראה בצד הנוסע.
הבגאז' מרווח יחסית וניתן להכניס אליו מזוודה בכל גודל ויישאר מקום לדברים קטנים (שקיות ומים לוישרים במקרה שלי). במידה והמזוודה ממוצעת, עוד נשאר לא מעט מקום לתיקים. גם כאן הרכב מזכיר לטובה את הפיאט.
ביקורים במוסך - הטיפולים יקרים, וזו נקודת חולשה של ניסאן בכלל והמיקרה בפרט. גם שעת עבודה במוסך מורשה של ניסאן היא לא זולה (אך סבירה בהשוואה למוסכים רבים אחרים בהם ביקרתי). אבל בסה"כ אני מוציא לא מעט כסף במוסך על רכב שמלכתחילה מוגדר זול מאוד בשוק הישראלי.
עם זאת, מלבד טיפולים לא הייתה שום סיבה להגיע למוסך, מחזור הטיפולים הוא שנה או 20,000 קילומטר, טוב יותר מרוב הרכבים, ומאוד נחוץ למי שנוסע לטייל הרבה או עובד רחוק מהבית. גם מחזור החלפת האנטי-פריז, בולמי הזעזועים, והבלמים הוא ארוך, מה שממתיק את הגלולה. בהצעת המחיר המבוססת על התוכנה של ניסאן הקיימת במוסכים יש עניין לא נעים, היא מוצאיה בכל טיפול דרישה לההחלפת כפה בגלגל (רלוונטי רק אחת ל-3 שנים במציאות). במידה ונפלתם על מוסך מקצועי ואמין המכונאי יבהיר ביוזמתו שהחלק הזה מיותר בתדירות הרשומה, וימחק אותו מהצעת המחיר.
מראה - מדובר ברכב שהוא יפה מאוד לטעמי, מוצע בהרבה צבעים יחסית. הצבע של הרכב שלי הוא ירוק זית והצבע הזה והכחול נראים מצויין. הציעו לי גם רכב עם צבע בסיס לבן שבו בוחרים עיצוב אלטרנטיבי של שני צבעים עם DECAL כזה או אחר וספויילר בצבע תואם.
עמידות - איתרע מזלי לפגוע עם הרכב בעמוד בנסיעה ברוורס (בחושך). הרעש היה מאוד לא נעים וחששתי מהנזק שאני עתיד לראות. כשראיתי מה קרה הופתעתי לטובה. מלבד 2 שריטות במקומות בהם הפגוש נגע בעמוד, לא מצאתי נזק בשום נקודה אחרת בפגוש. וגם אחרי תקופה לא קטנה, לא מצאתי נזק נוסף, ואני רואה שתאונה מאוד לא נעימה הסתיימה בנזק קוסמטי קל בלבד.
