בישראל עולה שאלת הלבוש בעבודה ובראיונות עבודה ואני רואה שיש מספר דעות כמספר האנשים. ברוסית אומרים בהומור שעל כל 2 יהודים יש 3 דעות. יצא לי לעבוד הרבה שנים בתחום התיירות והתעופה ונתקלתי בשאלה הזאת שוב ושוב, איך נכון להתלבש. קיימת כמובן השאלה האם התפקיד שלך הוא "בק-אופיס" או ייצוגי. במקרה הזה אתייחס לתפקיד ייצוגי שכן מדובר במורי דרך. בכל מקרה, הדעה המוצגת כאן היא סובייקטיבית, ככל דעה אחרת, ובוודאי אינה מכסה את כל המראיינים והעובדים. אך לעניות דעתי זה יכול לעזור למי שמתלבט איך להתלבש לראיון עבודה בתחום.
בתור מגייס לשעבר אני יכול לתת דוגמה מהניסון שלי. כשראיינתי מורי ומורות דרך חשבתי גם על השאלה אילו בגדים מתאימים יותר או פחות לעבודה. גם בתחום זה בו הלבוש הוא בלתי פורמלי הבגדים שיחקו תפקיד. כשראיינתי מדריך או מדריכה חשבתי על שתי שאלות - מי יהיה נעים לעין לתייר אירופאי או אמריקאי, ומי ידע להתלבש באופן שיאפשר לו להתנייד בנוחות וללכת ברגל ביום עבודה ארוך. החכמה היא לא להתפשר על אחד משני המאפיינים אלא לדעת לשלב ביניהם.
בראש ובראשונה הבגדים צריכים להיות נקיים וללא פגמים (קרעים, חתכים וכדומה). בגד לא צריך להיות מותג מוכר. אבל הוא צריך להיראות טוב. במקרה הזה אני יכול להתייחס ל-3 פריטי לבוש עיקריים:
נעליים
עשה: נעלי ספורט. כל עוד הן נראות בסדר (לא מרופטות, נקיות), נעלי ספורט הן הבחירה הראשונה שלי. מבחינה ייצוגית הן מראות אדם שרגיל ללכת ולטייל, מה שנדרש מהמדריך, ומבחינה מעשית הן בוודאי הנוחות ביותר לעבודה כזאת.
ספורט אלגנט - נעליים נוחות ויפות הן בוודאי בחירה מתאימה. מדובר בדרך כלל בנעליים נמוכות שנראות מבחוץ טוב יותר מנעלי ספורט אך בנויות גם להליכה. מבחינה ייצוגית זה יפה מאוד ומבחינה מעשית הן עושות את העבודה.
סנדלים - לא הבחירה הראשונה שלי. נמצאות על הגבול. אני יודע שהרבה אנשים מרגישים מאוד בנוח ללכת איתן אבל מבחינה ייצוגית הן מאוד לא מרשימות. מצד שני, אנחנו עדיין במזרח התיכון, חם כאן, וזו בחירה לגיטימית ואותנטית.
אל תעשה: אלגנט. אני יודע שכשמתלבשים לראיון עבודה חשוב להיראות יפה ככל האפשר, אבל אצל מורה דרך נעליים אלגנטיות לא מעבירות מסר נכון. אם המרואיין רוצה לשים דגש על הפן הייצוגי, ספורט-אלגנט יהיה דיי והותר. יפות ככל שתהיינה, נעלי אלגנט הן לא כל כך נוחות. בוודאי בעבודה בה הולכים הרבה. לטעמי לא מומלץ ולא מעביר רושם נכון.
כפכפים - אין בחירה גרועה יותר מכפכפים. לא מתאימים להליכה ולא ייצוגיים. זה אפילו "דיל-ברייקר" בהרבה מקרים.
מכנסיים
עשה: מכנס בד ארוך (או דמוי ג'ינס) \ חצאית - תמיד בחירה טובה. מכנס נוח להליכה שגם נראה טוב.
דגמ"ח - גם דגמ"ח ארוך וגם דגמ"ח 3/4 הוא מאוד נוח להליכה. בהנחה שהוא נראה סביר מדובר בבחירה טובה.
ג'ינס - בחירה סבירה. אני יודע שיש אנשים שמרגישים נוח בג'ינס. גם מבחינה ייצוגית זה נראה טוב. לדעתי חשוב שלא יהיו בו קרעים, גם אם הם אופנתיים.
אל תעשה:
ג'ינס צמוד - יפה ככל שזה יהיה, לא נוח להליכה. לא מעביר רושם נכון. לא מומלץ.
שורט קצר \ חצאית קצרה - בחירה לא טובה. מכנס קצר או חצאית קצרה לא מגנים על הרגליים. מדריך שהולך ברגל צריך לחשוב על זה. זה מאוד לא פרקטי וזה "דיל-ברייקר" בהרבה מקרים.
חולצה
עשה: חולצת כפתורים \ סגנון פולו - תמיד מומלץ. לא פוגעת בנוחות ונראית מצוין. אין חשיבות למותג. מתאים לכל סיטואציה ומהווה בחירה מצוינת.
סוודר או סווטשירט או ביגוד טרמי - בחירה מומלצת לחורף. נראה טוב ונוח. אמנם אין לנו מזג אוויר קר כמעט אף פעם אך בגשם אעדיף לראות חולצה ארוכה אצל מרואיין. משדר רצינות וחשיבה קדימה. הימנעו מסווטשירטים עם תמונה \כיתוב מגוחך או בוטה. לא מעביר מסר חיובי.
טי שירט - בחירבה סבירה, כל עוד החולצה יושבת טוב. חשוב שתהיה חולצה יפה וללא תמונה \ כיתוב בוטה או מגוחך.
אל תעשה:
חולצה צמודה - חולצה המדגישה את תווי הגוף עשויה להיות יפה, אבל היא לא תהיה נוחה ברוב המקרים. בחירה כזאת עלולה לשדר חוסר רצינות. לא מומלץ.
גופיה - לא ייצוגי, ולא פרקטי. גופיה היא אולי נוחה אבל זה לא נראה טוב והיא לא שומרת על הלובש אותה מפני השמש. בתפקיד כזה היא משדרת חוסר רצינות מובהק. מאוד לא מתאים ו"דיל-ברייקר" חד משמעי.
לראיון עבודה של מורה דרך לדעתי צריך להתלבש כמו מורה דרך. מאוד חשוב לשלב בין נוחות ומראה ייצוגי. כשאתם הולכים לראיון עבודה חשבו על המראיין ועל האוכלוסייה עמה אתם צריכים להתמודד ביום יום. נסו לחשוב את מי הם רוצים לראות מולם והתלבשו בהתאם.
