מדי פעם אני רואה שאלה שעולה, במיוחד בארץ, על השאלה איך מתלבשים לראיון עבודה. הטענה שאני שומע בתדירות הגבוהה ביותר היא שאין חובה להתלבש בסגנון אלגנט לראיון בהיי טק. זה לא סוד שבקהילת ההיי טק בישראל אין קוד לבוש רשמי. שורט וכפכפים הוא דבר שבשגרה, הנובע בין היתר מעולם חברות ההזנק ("סטארט-אפ") הבלתי פורמלי. אך אין זה אומר שלא צריך להשקיע ברושם הראשוני. לא במקרה יש ראיונות עבודה שנמשכים בין 5 ל-10 דקות לפעמים. מראיין טוב יימנע מלבזבז את זמנו ואת זמנכם אם לא התרשם שאתם מתאימים. והמראה משחק תפקיד בשאלה הזאת.
בתור מראיין ומגייס לשעבר (בתחום אחר לחלוטין) אני חייב להודות שאף אחד לא יגיד לכם איך להתלבש וכנראה שלא יפסלו אתכם על הסף, אלא אם הבגדים ממש מרופטים. אף על פי כן, במרבית המקרים בגדים יפים יוסיפו לרושם הראשוני ויתרמו לסיכויים שלכם בקרב צמוד. אני מאמין בלב שלם שהלבוש יעזור לכם, הפרט בראיון עבודה. איך תתלבשו לעבודה זו כבר החלטה שלכם ושלכם בלבד.
חשוב לזכור שאל מול חברות ההזנק הרבות שאכן פעילות ומגייסות עובדים יש חברות מבוססות רבות, שבהן נהוג לבוש רשמי מעט יותר. חלקן הגדול בעלות קשר כזה או אחר לחברות או לקוחות בחו"ל. כמו כן, גם בחברה ישראלית ותיקה ממה שראיתי, מרבית העובדים בוחרים ללבוש ג'ינס עם טי שירט מכובד או חולצת כפתורים ונעליים סגורות לכל היותר, בחורף, ואפילו שורט וסנדלים בקיץ. קוד הלבוש הוא אכן פורמלי פחות מאירופה או ארה"ב, אך בכוחכם לעשות מאמץ קטן ולייצר רושם טוב. בפרט אם יש עוד אנשים המתחרים על אותו התפקיד שיבחרו להתלבש באופן מרושל יותר מכם.
אני חושב שלראיון עבודה בחברת היי טק כדאי להתלבש בסגנון של ספורט-אלגנט, עם נטייה לכיוון האלגנט. בלייזר ועניבה זה כמובן מוגזם, אלא אם מדובר בתפקיד הנהלה בכיר.
אבל חולצה מכופתרת או פולו (לאו דווקא המותג עצמו) יפה תעזור לכם לעשות רושם טוב. כנ"ל לגבי ג'ינס יפה, אך עדיף אפילו לבחור במכנס אלגנטי שאינו ג'ינס. זה יעזור לכם לבלוט על רקע המרואיינים הרבים שיבחרו בג'ינס. גם לנעלים יש חשיבות. נעליים אלגנטיות או נעלי ספורט אלגנט משתלבות יפה וגם אליהן שמים לב. אני לו חושב שיש בעיה גם עם נעלי ספורט, כל עוד אין ישנות או מלוכלכות.
לנשים אני ממליץ ללבוש מכנס כותנה וחולצה או סריג (לא גופיה) בצבעים נעימים. אפשר לשלב עם אקססוריז בתנאי שהם לא גדולים מדי. גם לכן אני כמובן לא ממליץ על כפכפים.
לסיכום אומר, שאני מסכים שהבגדים לא עושים את האדם, בוודאי שלא בישראל, אך הם יכולים לעזור לאדם לעשות רושם חיובי ולקדם את האינטרסים שלו. אני יודע שלא כל הקוראים יסכימו איתי. בכל מקרה, גם אם תבחרו להתעלם מהמלצותיי, אני רוצה לאחל בהצלחה לכל מי שמצפה לראיון עבודה.
נ.ב.
תודה רבה לאפרת ורד דה-מאיו על הפידבק ההערות והמידע הנוסף.
בתור מראיין ומגייס לשעבר (בתחום אחר לחלוטין) אני חייב להודות שאף אחד לא יגיד לכם איך להתלבש וכנראה שלא יפסלו אתכם על הסף, אלא אם הבגדים ממש מרופטים. אף על פי כן, במרבית המקרים בגדים יפים יוסיפו לרושם הראשוני ויתרמו לסיכויים שלכם בקרב צמוד. אני מאמין בלב שלם שהלבוש יעזור לכם, הפרט בראיון עבודה. איך תתלבשו לעבודה זו כבר החלטה שלכם ושלכם בלבד.
חשוב לזכור שאל מול חברות ההזנק הרבות שאכן פעילות ומגייסות עובדים יש חברות מבוססות רבות, שבהן נהוג לבוש רשמי מעט יותר. חלקן הגדול בעלות קשר כזה או אחר לחברות או לקוחות בחו"ל. כמו כן, גם בחברה ישראלית ותיקה ממה שראיתי, מרבית העובדים בוחרים ללבוש ג'ינס עם טי שירט מכובד או חולצת כפתורים ונעליים סגורות לכל היותר, בחורף, ואפילו שורט וסנדלים בקיץ. קוד הלבוש הוא אכן פורמלי פחות מאירופה או ארה"ב, אך בכוחכם לעשות מאמץ קטן ולייצר רושם טוב. בפרט אם יש עוד אנשים המתחרים על אותו התפקיד שיבחרו להתלבש באופן מרושל יותר מכם.
אני חושב שלראיון עבודה בחברת היי טק כדאי להתלבש בסגנון של ספורט-אלגנט, עם נטייה לכיוון האלגנט. בלייזר ועניבה זה כמובן מוגזם, אלא אם מדובר בתפקיד הנהלה בכיר.
אבל חולצה מכופתרת או פולו (לאו דווקא המותג עצמו) יפה תעזור לכם לעשות רושם טוב. כנ"ל לגבי ג'ינס יפה, אך עדיף אפילו לבחור במכנס אלגנטי שאינו ג'ינס. זה יעזור לכם לבלוט על רקע המרואיינים הרבים שיבחרו בג'ינס. גם לנעלים יש חשיבות. נעליים אלגנטיות או נעלי ספורט אלגנט משתלבות יפה וגם אליהן שמים לב. אני לו חושב שיש בעיה גם עם נעלי ספורט, כל עוד אין ישנות או מלוכלכות.
לנשים אני ממליץ ללבוש מכנס כותנה וחולצה או סריג (לא גופיה) בצבעים נעימים. אפשר לשלב עם אקססוריז בתנאי שהם לא גדולים מדי. גם לכן אני כמובן לא ממליץ על כפכפים.
לסיכום אומר, שאני מסכים שהבגדים לא עושים את האדם, בוודאי שלא בישראל, אך הם יכולים לעזור לאדם לעשות רושם חיובי ולקדם את האינטרסים שלו. אני יודע שלא כל הקוראים יסכימו איתי. בכל מקרה, גם אם תבחרו להתעלם מהמלצותיי, אני רוצה לאחל בהצלחה לכל מי שמצפה לראיון עבודה.
נ.ב.
תודה רבה לאפרת ורד דה-מאיו על הפידבק ההערות והמידע הנוסף.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה