יום שלישי, 5 ביולי 2016

קורס QA, עבודת הכנה והיום שאחרי

הרבה אנשים שאני מכיר (ולא מכיר, אותם אני פוגש בעיקר בקבוצת "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון") מתלבטים אם ללמוד במכללות המתמחות בתחום ההיי טק בכלל, וקורס QA בפרט. אני לא מתכוון להתייחס כרגע לנושא של פיתוח מכיוון שהרקע שלי בנושא הוא בסיסי, אבל על קורס ה-QA יש לי הרבה מה לומר. אני מאמין שזה יכול לעזור ולהקל על רבים מהמתלבטים.

הקורס מתאים גם למי שאין לו רקע מתחום המחשוב. מה שתלמדו במהלכו ייתן לכם כלים ויאפשר לכם ללמוד את התחום באופן מקיף. מה שכן צריך זה יכולת לוגית טובה, וזיקה טכנית. ככל שהזיקה שלכם לנושאים טכניים ולטכנולוגיה ומחשוב בפרט יותר טובה, יהיה לכם יותר קל להצליח בקורס.

מכללה גדולה מול מכללה קטנה - אני מכיר היום 3 מכללות היי טק גדולות, המתמחות בקורסים למקצועות ההיי טק, ועוד אוסף של אנשים שמופיעים ונעלמים. מלבד 3 השמות הגדולים, איני מכיר ולא מוסד אחד שזכה לאמון בקרב בוגריו. פגשתי ודיברתי עם בוגרי קורס QA בכל שלושת המוסדות, חלקם מרוצים יותר, וחלקם פחות. ולכן חשוב להיכנס לשיעור ניסיון לפני שמחליטים, אבל על כך אסביר בהרחבה בהמשך.
כן שמעתי גם על מורים פרטיים מומלצים, אך אני לא בטוח מהי רמת ההדרכה שהם מציעים.

נתקלתי במהלך שיטוטי, גם לפני הקורס וגם במהלכו בפרסומות כאלה ואחרות לקורסים. אחדות גנריות, ואחרות הזויות. כבר ראיתי מודעות של פרסום משרה לכאורה, שמאחוריה מסתתר נציג של מוסד עלום שמנסה באגרסיביות לשכנע אותך ללמוד אצלם ולשלם להם כסף, גם אם אתה כבר בוגר ולמדת את התחום. הוא יישב ויסביר לך למה המוסד בו למדת הוא רע, (גם אם עשית תואר שני במדעי המחשב באוניברסיטה) ויסיים בסיפורים על משכורת של 20 אש"ח לחסר ניסיון שיעשה קורס במוסד אותו הוא מייצג. זוהי נורה אדומה גדולה מאוד עבורי. כמו שאמרו גדולים וטובים לפניי: "אם זה מריח לא טוב, אני לא מתכוון לאכול את זה".
עם זאת חשוב להבין שגם אנשי מכירות (יועצי לימודים) של מכללות מצליחות מגזימים ומיפים את התמונה, ועל כן חשוב להתייעץ עם בוגרים טריים. הם יידעו לתת מידע עדכני ומהימן כלל האפשר.

המרצה שמוביל את הקורס - בכל קורס QA יש בין 4 ל - 8 מרצים. המרצה שמעניין אתכם יותר מכולם הוא זה, או זו, שיעבירו את תחום הבדיקות, החלק העיקרי של הקורס. הכימיה עם המרצה, כמו גם יכולתו להעביר את החומר, חשובה מאוד. ואת זה ניתן להרגיש רק בשיעור ניסיון. לכן, בהגיעכם למכללה, התעקשו להיכנס לשיעור ניסיון. אנשי המכירות בדרך כלל יוכלו למצוא לכם שיעור כלשהו של אותו מרצה, שמעביר כנראה יותר ממחזור אחד במקביל.
אם המרצה לא לטעמכם, זה עלול לפגוע בחוויה שלכם מהקורס ודרך זה, לפגוע ביכולתכם לקלוט את החומר ולהצליח במטלות.
איתרע מזלי והמרצה שהוביל את התחום הוחלף באמצע הקורס. אך גם כאן אין רע בלי טוב, והגיעה מרצה מחליפה שנתנה המון, והכינה אותנו ל"עולם האמיתי" של תחום ה-QA באופן שהקל עליי מאוד בצעדי הראשונים בתחום. היום כשמעסיקים פונים אליי (בזמן כתיבת שורות אלה איני מחפש עבודה), אני נשאל לא פעם על נושאים שהיא העבירה ועל תחומים עליהם היא שמה את הדגש.

זמנים - הקורס בדרך כלל נפרש על 2 שיעורים בשבוע של 5 שעות (קורס ערב), או 3 ימים של 9 שעות (קורס בוקר אינטנסיבי מרוכז). אני העדפתי לקחת קורס ערב שאפשר לי להיות גמיש יותר בעבודה אותה עשיתי במהלך הקורס, וכן לחפש עבודה תוך כדי. בקורס ערב גם האוכלוסייה מעט יותר מבוגרת, וזהו יתרון נוסף, בעיניי.
בכל מקרה, קחו את שעות הקורס והוסיפו להם עוד כ-5 עד 10 שעות בשבוע. חשוב יהיה לחזור על החומר כמה שיותר, וכשתתחילו לעשות פרוייקטים ולהתכונן למבחנים (בדרך כלל יש 2 מבחנים ו-3 פרוייקטים בקורס ממוצע), תצטרכו להקדיש לא פחות מעשר שעות בשבוע לנושא.
אם אינכם יכולים להקדיש מספיק זמן ללימוד עצמי וחזרה על החומר, אתם לוקחים סיכון גדול. היכולת שלכם לסיים את הקורס עם ציון טוב ו-3 פרוייקטים שתוכלו לקחת אתכם כניסיון מקצועי לעתיד, תלויים בזה.

צבירת ניסיון התחלתי - זוהי עצה מאוד מועילה שקיבלתי מהמרצה שהעבירה את הקורס. ישנן מספר חברות בשוק המבצעות "Crowd Testing". זוהי שיטה בעולם הבדיקות המיועדת בעיקר למוצרים הנמצאים בשלב המסירה, בדרך כלל אתרי אינטרנט ואםליקציות למובייל. במקום לקחת צוות קטן שיבדוק את התוכנה לעומק, מוצאים אותה לקבוצה גדולה, 20-50 בודקים לדוגמא, וכל אחד מהם שיש לו רקע אחר יכול לתת פידבק גם בנוגע לחוויית המשתמש, וגם למצוא באגים שבודק ותיק לא מצא. חלק מהחברות משלמות לפי שעה, ואילו אחרות לפי הספק עבודה (מקרי בדיקה+באגים).
בסופו של יום, תוכלו להשיג ניסיון חשוב מבלי להתאמץ יותר מידי.
אני ממליץ עליהם מאוד. מצורפים קישורים ל-2 חברות גדולות מתחום זה:

http://ubertesters.com
https://www.utest.com

לסיכום אומר: אני חושב שקורס QA יכול לפתוח הרבה דלתות בעולם ההיי טק. ולכן אני מרוצה שעשיתי אותו. אני מאחל בהצלחה לכל המתלבטים. ואם יש שאלות, כמו שחלקכם כבר יודעים, אתם מוזמנים לפנות בכדי להתייעץ או להגיב בפוסט.

עוד בנושא:

השבוע הראשון בהיי טק

2 תגובות: