יום חמישי, 16 ביוני 2016

ציפיות שכר

נושא השכר ותיאום הציפיות, בפרט בשוק הישארלי, עולה לא פעם בדיונים בפורומים השונים. אני שומע בעיקר טענה ממועסקים בפוטנציה המדברים על כך שהמעסיק מחכה עד לשלב הראיון כדי לתאם ציפיות ולעדכן את המועמד בעניין השכר. בהרבה מבין המקרים האלה השכר הוא נמוך מהמצופה והתוצאה היא זמן מבוזבז של שני הצדדים.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו, וממרומי נסיוני התעסקותי, גם כשכיר, וגם כמעסיק בעבר, להקדים תרופה למכה עבור רבים מכם, ולומר שלמרות שלמצוא עובדה טובה זה קשה, הכוח נמצא אצלכם. לעמוד על המקח בנושאי שכר זה לגיטימי. כמובן שיש מקומות עבודה בהם השכר המוצע הוא אחיד ועל כן הם לא יתגמשו. אך הדיון על ציפיות שכר צריך להתרחש בשלב הראשוני. ועל כן לגיטימי לשאול ולהתעקש לברר את זה מההתחלה.

בשלב של שיחת הלפון הראשונה חשוב לשאול כמה שיותר פרטים על המשרה. אין שום טעם להגיע לראיון לעבודה שאינכם בטוחים לגבי טיבה. כדאי לברר כמה שיותר בשלב הזה, וכך תוכלו לדעת מראש אם אינכם מתאימים, או העבודה אינה מתאימה לכם. שאלות חשובות כוללות את דרישות התפקיד, כמו גם פרטים על העבודה עצמה ועל סדר היום בחברה. חשוב גם לברר מיקום גיאוגרפי, שעות עבודה, תנאי תשלום על שעות נוספות, לילות או סופ"שים אם יש, תשלום על נסיעות וכמובן את השכר עצמו.



חשוב להדגיש, שאלת השכר לא צריכה להיות השאלה הראשונה, אך בהחלט יש מקום לברר את הנושא בתחילת התהליך. אחרי ששמעתם על המשרה, מה נדרש מכם, איפה העבודה תתבצע, והבנתם שהתפקיד עשוי להיות מעניין עבורכם, סביר בהחלט לשאול על השכר.

מקומות עבודה בהם לא יסכימו לציין את השכר מעוררים אצלי חשד. במידה והמעסיק בפוטנציה לא מוכן לתאם ציפיות שכר אתכם, זה מעיד בראש ובראשונה על כך שהוא מוכן לבזבז את הזמן שלכם, ושלו. עבורי זו נורה אדומה. במידה והשכר הוא נמוך מאוד, מועמדים שיפסלו אותו במעמד שיחת הטלפון יפסלו אותו גם בשלב הראיון כך שתרגילים כאלה נידונו לכישלון. ובשביל לחסוך את זמנם של כל המעורבים, כדאי לשני הצדדים לדבר על השכר לפני קביעת ריאיון עבודה.

אותו הדבר נכון גם לגבי מועמדים שכבר תיאמו ציפיות שכר והסכימו עליו. שמעתי לאחרונה על מקרה בו אחד המועמדים העלה בחדות את דרישת השכר שלו בשלב מאוחר של תהליך הגיוס. לאחר שבזבז את מיטב זמנו, זמנם של עובדי ועובדות מחלקת כוח האדם בחברה, ושל המנהל שהתעתד לגייס אותו. הוא הודיע שהוא דורש שכר גבוה הרבה יותר מהמוצע, לא בשלב השיחה הטלפונית אלא אחרי הריאיון. במצב כזה נוצרת תחושה לא נעימה אצל כל המעורבים, על התנהלות שהיא לא סתם מיקוח, אלא שוק זול, ואותו מועמד, שעלול לפגוש את אותם האנשים בעתיד בקריירה שלו, פשוט "שרף" את עצמו.

למעסיקים אומר גם כן: כדאי לכם לציין ציפיות שכר. הזמן שתחסכו לעצמכם לא יסולא בפז. לחלופין, חוויה שלילית של מועמד עלולה לגרום לכך שתפספסו מישהו מתאים. הרבה מועמדים שישמעו שהשכר הוא נמוך מראש, יעשו חושבים וישקלו את העבודה ברגע שיידעו את כל הפרטים. לעומת זאת מועמד שיגיע בתחושה של אי וודאות ומצב רוח פחות טוב עלול לוותר על אותה המשרה בדיוק.

בהצלחה למעסיקים ולמועסקים!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה