יום שני, 18 באפריל 2016

בוס טוב או בוס רע?

אתחיל ואספר, שלאחר תקופה ארוכה בה הייתי בתפקיד ניהולי עם מחלקה לא קטנה של עשרות עובדים, ותפקיד טכני עם סמכות של מפקח, עשיתי הסבה מקצועית לתפקיד שהחזיר אותי כמעט לתחתית שרשרת המזון המקצועית.

אני לא יכול ללכת לפי הקו של "רק על עצמי לספר ידעתי", ולהעיד על עצמי כמנהל לשעבר, אך שלושת תחומי העיסוק האחרונים שלי (כולל הנוכחי) לימדו אותי הרבה על ניהול, דרך הממונים עלי. והיום, ממרומי הניסיון התעסקותי שלי, אני יכול לספר לכם כמה סיפורים מעניינים דווקא מנקודת המבט של העובד.

תחילת הקריירה שלי לא מעניינת במיוחד. תיירות נכנסת, בוס דיי טוב שיכולתי לפנות אליו בכמעט כל בעיה. דרכינו נפרדו בגלל פערי שכר, בין מה שהוא יכול היה להציע למה שאני דרשתי. עד פה אין שום דבר מעניין.

התפקיד אליו עברתי היה גם כן בחברה העוסקת בתיירות, ולאחר מספר שיחות חיוביות עם המעסיק הפוטנציאלי, מנכ"ל ושותף בכיר בחברה, התקבלתי לתפקיד מקביל ומאוד דומה לתפקיד אותו כבר עשיתי במשך כשנה. אלא שלמנכ"ל היו תוכניות על צמיחה, ומנהלת המחלקה איתה עבדתי התפטרה זמן קצר אחרי הגעתי.
בינתיים, המנכ"ל ואני מצאנו שפה משותפת, ובימים ההם, כשהחברה היתה צעירה וקטנה התמזל מזלנו לעבוד הרבה ביחד. נוצרה כימיה מקצועית וחברתית מצויינת והוא החליט לקדם אותי למרות ההיכרות הקצרה והגיוס המקורי שהיה לתפקיד זוטר יחסית. אותו מנכ"ל היה ידוע כל כלפי חוץ ובמידה מסויימת בתוך החברה בתור אדם קשה, מחוספס, עקשן ולא סלחן.
כל התיאורים האלה לא שינו עבודה פשוטה - הוא ידע לשלב בין שיטת המקל והגזר באופן מושלם. לעובדים ולספקים כאחד, הוא היה חמור סבר ומאוד בוטה עם מי שעשה טעויות (בהתאם לגודל הטעות), וידע לחזק ולתגמל עובדים טובים. אופי קשה או לא, הוא היה קשוב לצרכי העובדים וידע לתת פתרונות גם לבעיות הקשות ביותר. הוא דרש נאמנות, שיתוף פעולה, ורמה אישית גבוהה, והחזיר באותו מטבע.
בעולם תחתרותי מאוד ובשוק שנחשב לאכזרי, הוא צלח בדרך הזאת באותו המקום בדיוק בו רבים וטובים כשלו.
בשלב מסויים עולם התיירות עייף אותי. שעות העבודה בו הן ארוכות בדומה להיי-טק, ולעיתים אף יותר, שישה ימים בשבוע. חיפשתי עבודה מעניינת לא פחות, בה אוכל לנקות את הראש והנפש, ומצאתי אותה בעולם התעופה.
שם יש הירריכה מורכבת שכן אתה עובד עם ספקי שירות שונים, שמערכת היחסים המקצועית וחלוקת הסמכויות איתם לא תמיד ברורה. עם זאת, יש אחמ"שים, מנהלת מקצועית, מנהל שאחראי על חלוקת המשמרות, וראש מחלקה.
על השניים האחרונים אני לא ארחיב במילים, מנהלים טובים, מכווני מטרה, שהצלחת החברה אצלם היא בעדיפות ראשונה אך הם גם יודעים לדאוג לרווחת העובד.
אבל את ההחלטות הגדולות ביותר, החלטות שמשפיעות במישרין על איכות הביצוע שלנו, היה מקבל מנהל המחלקה. אדם לא נגיש, לא ברור, כזה שכמעט כל העובדים מעדיפים לא לראות ולא לשמוע. אדם שאת שיטת הניהול שלו אפשר לסכם במושג צבאי אחד: כסת"ח. וכשמה כן היא, שיטה כזאת היא כמו תחזוקת שבר בניגוד לתחזוקת מנע בעולם המכונאות.
ואכן ניתן לראות את שיטת הניהול שלו באה לידי ביטוי בכך שמחלקה שהיתה יכולה אות ומופת נראית כמו אלתור לא מוצלח.

המנהל הבא עליו אדבר, בעולם ההיי טק, הוא המנהל החכם ביותר שאיי פעם פגשתי. לא בכדי, כל מי שמכיר אותו שמח לעבוד איתו. שיטת הניהול שלו היא גם הפשוטה ביותר - שיטה שכלתנית. הוא משתמש בראש בכל צעד שהוא עושה, מחשב תוצאות צפויות, ותמיד מתכנן כמה וכמה צעדים קדימה, כמו במשחק שח.
ושיטת הניהול שלו מביאה את התוצאות הטובות ביותר. הוא פותר בעיות, עוזר לכפופים לו, ועובד באופן ראוי לקנאה עם הממונים עליו. החשבון הקר, החשוב כל כך בתחום הזה, יחד עם אופי נעים וגישה חיובית הופכים אותו למקצוען.
הוא לא מפסיק להפתיע ביכול שלו לפתור בעיות והיום הוא שבר עוד שיא, כשפתר בעיה בירוקטית סבוכה, מרגיזה, וכזאת שבעבר לא היה לא פתרון נראה לעין, תוך זמן קצר, ביעילות ובכך עזר לי מאוד.

לסיכום אומר בפשטות, מנהל טוב בכל דרג שהוא, הוא מפתח באשר להצלחת העסק. ועבורנו העובדים, לא פחות חשוב למצוא מנהל שיגרום לך להיות מרוצה ולהישאר הרבה זמן במקום העבודה. נראה לי שאני כבר מסודר. ;)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה